LACTIC ACID / COOKIES AND CREAM

Tänk vad dagsformen kan variera! Kände mig riktigt pepp på träning idag, men redan efter första setet hade jag mjölksyra. Framförallt i benen, men känningar i tamefasen hela kroppen. Som ni kanske förstår var andra och tredje seten riktigt slitiga, men tog mig igenom och det kändes riktigt skönt efteråt. Sedan kom sambon kom hem och matade mig med sushi (även runt 2kg Hemmakvälls-godis som jag tjatat om i två veckor – många pluspoäng fick han då! hihi) innan vi gick iväg på 2års kalas.

Jag fotar till 99.99% blixtfritt eftersom jag anser att det ger bättre känsla i bilderna. För att få riktigt bra skärpa krävs då riktigt bra ljus, att motiven är stilla osv i all oändlighet; så vissa gånger blir det inte några toppenbilder, men så får det vara. Här blåser värden ut ljusen :)3

WORKOUT’S OF THE WEEK

De senaste dagarna har jag varit enormt svullen i kroppen, det blir så titt som tätt eftersom jag har både mag- och tarmproblem, vilket det känns orättvist. Man kämpar för en känsla, men får det motsatta… Iallafall, skrev ut mitt veckoupplägg för ett par dagar sedan – och i dagsläget ligger jag på detta:

  • Stryka x3 (två pass avklarade)
  • Ridpass x4 (tre avklarade)
  • Cardio x3 (två avklarade)

Ska alldeles strax köra sista styrkepasset, och sedan väntar cardio + ridning imorgon. Mamma ville rida idag (hennes andra ridpass för veckan) så Ramona har joggats sex dagar. Det är bra för min rastlösa lilla primadonna! Efter styrkepasset ska jag fortsätta rensa lite, och sedan damma, torka lister och dammsuga i träningsrummet. I eftermiddag väntar kalas för Felix som fyllt två år i veckan :)felle

GOT A BIG HOUSE

4Jag och min sambo trängs ju inte direkt, utan vi har ett stort hus (169bo/74bi + fristående garage och isolerad friggebod), däremot har tre av rummen på entréplan fått (helt i onödan egentligen, vi har hur stora förråd som helst) agera lite förråd/förvaringsrum för renoveringsgrejer – men nu känner jag att det inte behövs tre rum till det, utan ett. Så idag har jag tömt, rensat och dammsugit ut det ena – och nu har vi ett renrasigt träningsrum! Hantlar, kettlebells, löparband, pilatesmatta, gymball och hopprep. Det är ju toppen! Däremot var det ett flickrum innan vi flyttade hit, så det är en jävla massa skruvhål och spikar överallt. Skulle kanske ta och spackla lite och sedan dra på ett lager vitt :) Ni ska få se så småningom! Kanske ett smakprov redan ikväll!

Nu ska jag fortsätta rensa bland skönhetsprodukter och skor, sedan blir det cardio med Malin!

WORKOUT FINISHED

2015-02-25 21.14.00-2_SunIdag är stolt över 1) trots att jag faktiskt inte ville träna, så gjorde jag det – och när jag väl var igång var det riktigt kul! 2) trots att jag har haft sån sinnessjuk träningsvärk de senaste två dagarna, kom kroppen igång bra så fort den blev mjuk. 3) jag gjorde faktiskt bra ifrån mig, om man får säga så fast man är svensk.

Min träningsvecka ser ut som så:

  • Stryka x3 (två pass avklarade)
  • Ridpass x4 eller 5 (två avklarade)
  • Cardio x3 (ett avklarat)

KETTLEBELL WORKOUT

DSC071631111Det är alldeles strax dags för mig att köra ett styrkepass. Kommer köra större delen av kroppen och använda mig av kettlebells. Nämnde ju häromdagen att jag fått hem lite nya redskap, det var bland annat två kettlebells och en pilatesmatta. Har även beställt en gymball som förmodligen anländer i slutet på denna vecka eller i början på nästa. Spanar för fullt på ställbara träningsbänkar också. Mina nuvarande kettlebells väger 4kg och 8kg, och jag ska även köpa till en 12kg’s. Det varierar så otroligt vilket vikt man behöver beroende på övning. Använder nästan bara 8:an nu då den ger bra motstånd, men vi vissa övningar som kräver mer motorik kan det vara bra och köra med 4:an till man kommit in i det. Har även hantlar, hopprep och löpband till mitt förfogande – så kan köra på rätt bra! Största anledningen till att jag behövde delge detta till er nu, är att jag är så sjukt opepp på träning idag, haha. Är tröööött och vill helst ta en dusch och sen sova, men har jag sagt att jag ska – så måste jag ju!

KARDIOLOGLAB

784375843Idag har jag spenderat förmiddagen på kardiologlab och gjort arbets-EKG. Enligt läkaren gick det jääättebra! Man ska i normala fall ligga mellan 80- och 100% och jag låg på 102% trots att jag är påverkad av betablockerare. Blodtrycket vad liiiite förhöjt (160/80) men långt ifrån så högt som det har varit (200/130), och vilopulsen låg runt 80 istället för 130 – så det var ju en klar förbättring. Så det är väl den här medicineringen han tycke jag ska ligga på för att hålla det i schack. Jag är ju sjukt mycket emot betablockerarna så har lite ångest.. Men, ska ge det en chans till och se hur mycket det påverkar min träningsförmåga. Har en annan, schysstare sort nu – och fick upp arbetspulsen till 183 idag vilket man egentligen inte behöver komma över, men medan tränar upp konditionen vill gärna kroppen köra på mer än i 183 och därför blir det riktigt tungt. Kommer fortfarande att ta en annan, mycket starkare, betablockerare vid speciella tillfällen – som när jag utsätter mig för enorm stress, hjärtrusningar och liknande.

Har även varit och storhandlat. Kändes som det mesta behövdes fylla på, så blev en hel del! Det är så lätt att handla grönsaker, frukt, bär, bönor och ”mellismat” som kvarg och liknande, men idag blev (förutom allt det vanliga) det 1,2kg fläskytterfilé, 1kg fläskkarré, 1,7kg oxfilé och 1kg kyckling – så då ska vi väl klara oss ett tag :) Är så himla skönt att ha mycket mat i kylskåpet!

Nu har jag ätit en halv påse pepperonis och ska byta om och bege mig till stallet. Puss, puts och ridning står på schemat!

 

THIRTEEN KILOMETERS

DSC07173Kände att kroppen behövde mjukas upp efter gårdagens styrkepass; min rumpaaa, baksida lår och biceps är riktigt möra – så jag och Malin tog oss igenom 13km. Jag ska på arbets-EKG imorgon förmiddag och kan knappt gå, vilket kanske inte är optimalt, haha. Får jogga lite på stället alldeles innan så att benen lossnar lite :) Vet inte om man får köra med musik, men ifall att tänkte jag ta med lurar och ha massa peppig musik. Har ätit betablockerare varje dag i en vecka nu, så får väl se om lungor och hjärta klarar av kondition över huvud taget. Vet inte om jag ska hoppas eller inte? Vill sluta med dem omedelbart och våga utmana mig själv mer; inte känna mig begränsad och ledsen för att det inte går.. MEN! Tycker kroppen känns helt okej nu faktiskt, är på gång och tycker det är sjukt kul! Fått hem lite nya redskap och har mer på ingång.

MONDAY’S UP

coffeeee_51d473b7ddf2b3286f338178Kaffe med vispat ägg, kokosolja och kakao //

Då hoppar vi in på ny vecka, och även om måndagar alltid känns lite sega så känns de även lite härliga som kommer och bjussar på något nytt. Nämnde igår att vi skulle köra intervaller vid stranden idag, men ungefär en timma efter inlägget kommer min andra hälft på att han ska till kiropraktorn nu under morgonen – så vi får skjuta på det helt enkelt. Gör inte så hemskt mycket då jag planerat in cardio + ridning idag. Annars då? Förutom alla vardagliga have to så ser dagens to do-list ut som sådant;

  • Stallet; pussa lillhjärtat och rida! (iofs vardagligt, men hon är inte vardaglig och måste nämnas!)
  • Cardio; promenad eller jogg
  • Vika tvätt
  • Förbereda inför mötet imorgon

Blir nog en bra dag!

 

FIFTEEN KILOMETERS

16Skön och aktiv, men ändå slapp söndag. Träffade Malin runt lunch och sedan avklarade vi lite drygt tolv, rätt så halkiga, kilometer. Slängde ihop en het tomatgryta med olika bönor och jalapeno till lunch, och åt två rejäla skålar av det medan stafettfinalerna rullade på tv:n. Mätt och belåten snörade sambon och jag på oss skorna och gav oss iväg ner till stranden. Speed weekend är nästa helg och förberedelserna är i full gång. Underlaget i slänten ovanför stranden var perfekt, så vi bestämde oss för att sticka dit och köra intervaller under förmiddagen imorgon. Nu avslutas kvällen i soffan till Wallander!

ÖVERLÄKAREN PÅ HJÄRTMOTTAGNINGEN

Spenderade förmiddagen halvnaken med en överläkare på hjärtmottagningen igår, och förutom den halvnakna delen så kände jag mig väldigt bekväm med honom. Noggrann, tog sig tid, funderade och tittade och frågade och frågade lite mer. Visade fortfarande lite avvikelser på EKG:t, som vanligt hög puls och högt blodtryck – men lägre än tidigare. Ska såklart inte ligga på den nivån iallafall med tanke på den dos mediciner jag äter samt min ålder och vikt – men förbättring är ju bra hursom! Vissa dagar känner jag mig faktiskt riktigt pigg :)

Ultraljudet visade inte några skador eller fel på hjärtat, utan det är ”bara” ansträngt. Dessvärre vet man ju fortfarande inte vad det är som inte är bra, men jag har väl en sisådär hundra undersökningar att genomgå… Fr.o.m idag måste jag äta betablockerare varje dag i en vecka (jag säger skarpt ifrån såna mediciner med än 1-2ggr/vecka eftersom det inte går att träna på dem) för att se hur jag klarar ett arbets-EKG när jag går på dem. Förstår inte vitsen med det egentligen, då jag inte tänker fortsätta äta det varje dag – oavsett om det är en mindre dos. NEJNEJNEJ. Sedan är remisser skickade för ultraljud på njurar och binjurar. Jag måste lämna dygnsurin (uuuh dragit mig från det!) nästa vecka och sedan ska jag iväg och kolla hormoner – främst då arenalinnivån. Har tagit hormonprover tidigare då jag antagit att det skulle kunna finnas en liten ”störning” där, men proverna visade ingenting för 1,5år sedan iallafall.